XVIII Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka (PKS)

"Pokolenie Z
o współczesności - obawy, potrzeby, możliwości"

27 maja 2025 r.

Program konferencji

9.30 – 10.00   Rejestracja uczestników  (ul. Lwowska 1, parter)

OFICJALNE ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI

sala 173 (parter)

10.00-10.30 Oficjalne rozpoczęcie konferencji

Dyrektor Instytutu Nauk Pedagogicznych  dr hab. Violetta Kopińska, prof. UMK

Dziekan Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych dr hab. Krzysztof Pietrowicz, prof. UMK

Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Dyrektor metodyczny MR. RABBIT – szkoły języka angielskiego dla  dzieci i młodzieży, Partner WFiNS UMK, mgr Olga Spirewska

Przewodnicząca konferencji  dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk

 

SESJA PLENARNA 

sala 173 (parter)

Moderatorka: dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk, Instytut Nauk Pedagogicznych,

Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

10.30 - 10.45   lic. Daria Głowiak, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Kondycja współczesnego człowieka- refleksja teoretyczna na podstawie literatury

10.45 - 11.00  lic. Karolina Nowakowska, Pedagogika, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Pokolenie sensu? O duchowości, etyce i oczekiwaniach wobec świata osób młodych

11.00 – 11.15 lic. Sara Jabłońska, Pedagogika, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Kim są osoby z grupy NEET (Not in Education, Employment or Training) oraz z jakimi problemami mierzą się na co dzień?

11.15 – 11.30  Oliwia Marguardt, Maria Podgórna, Pedagogika, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Nie taki diabeł straszny jak go malują, czyli o potencjale pedagogów ,,Zetek”

11.30 -11.45   Sara Anna Janikowska, Psychologia, Instytut Psychologii, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Głód cyfrowej obecności - FOMO i jego konsekwencje dla pokolenia Z

11.45-12.00  lic. Justyna Walczak, lic. Aleksandra Łęgowska, Pedagogika, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Wpływ sztucznej inteligencji na proces uczenia się wśród uczniów - szanse i zagrożenia

12.00 – 12.15 Monika Gosławska, lic. Magdalena Kuczkowska, Pedagogika, Instytut Nauk     Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika       w Toruniu

Memy jako forma ekspresji i komunikacji Pokolenia Z

12.15 -12.30   Dyskusja

12.30 - 13.00   PRZERWA KAWOWA   II piętro

II CZEŚĆ

OBRADY W SEKCJACH TEMATYCZNYCH

W godz. 13.00 – 14.45 równolegle odbywają się 3 sekcje:

Sekcja 1 (s. 173)

KONDYCJA PSYCHICZNA POKOLENIA Z A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI

Sekcja 2 (s. 397)

EDUKACJA, WYCHOWANIE, SAMOROZWÓJ WOBEC ZACHODZĄCYCH ZMIAN

Sekcja 3 (s. 394)

WKRACZANIE W DOROSŁOŚĆ POKOLENIA Z – STUDIA, PRACA, ŻYCIE OSOBISTE

 

SEKCJA 1

KONDYCJA PSYCHICZNA POKOLENIA Z A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI

sala 173 (parter)

 

 Moderatorka:  dr Lidia Wiśniewska-Nogaj, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

13.00 - 13.10 lic. Klaudyna Błaszczyk, lic. Marta Ihnatowicz , Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Oddziaływanie mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne młodzieży - szanse i zagrożenia

13.10 – 13.20  Patrycja Wytrzyszczewska, Pedagogika specjalna, Uczelnia Korczaka

Między rzeczywistością a światem online. Czyli jak media społecznościowe                    kształtują tożsamość młodych dorosłych

13.20 - 13.30 Martyna Włóka, Katarzyna Gruszecka, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Zalani bodźcami – jakie znaczenie dla zdrowia psychicznego młodych dorosłych z ADHD ma dorastanie w dobie social mediów?

13.30 – 13.40 Joanna Kmiecik, Psychologia, Wydział Psychologii i Kognitywistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Uwikłani w sieć - problem rozpowszechnienia uzależnień behawioralnych związanych z przestrzenią wirtualną oraz trendy w profilaktyce

13.40 - 13.50 Milena Kowalska, Filologia angielska, Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki, Akademia Mazowiecka w Płocku

Pokolenie Z jako nauczyciele - między cyfrowym obyciem a emocjonalnym wypaleniem

13.50 – 14.00 Oliwia Borkowska, Julia Czaplejewicz, Pedagogika specjalna ze specjalnością edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Zdrowie psychiczne nastolatek w spektrum autyzmu – wyzwania i potrzeby

14.00 - 14.10 lic. Oliwia Kazancewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Co mówi tarot, gdy nie wiesz, co robić? Astrologia jako wsparcie w procesie wkraczania w dorosłość

14.10 - 14.20 lic. Włodzimierz Chwiałkowski, lic. Oliwia Kazancewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Rola relacji romantycznych w procesie wkraczania w dorosłość

14.20 - 14.30 Oliwia Chomontowska, Praca socjalna, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Bezdomność pokolenia Z – wyzwanie dla pracy socjalnej w obliczu nowych form wykluczenia

14.30 – 14.45 Dyskusja

 

   SEKCJA 2

EDUKACJA, WYCHOWANIE, SAMOROZWÓJ WOBEC ZACHODZĄCYCH ZMIAN

sala 397 (II piętro)

 

Moderatorka: dr Iwona Murawska, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

13.00 - 13.10 mgr Marzena Petela, Edukacja domowa

Pokolenie Z w edukacji domowej: obawy, potrzeby i możliwości w kontekście  współczesnych wyzwań

13.10 – 13.20 lic. Aleksandra Kostrzewa, Doradztwo zawodowe i personalne, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Od konsoli do kompetencji: jak gry wspierają edukację językową pokolenia Z

13.20 - 13.30  lic. Błażej Garus, Pedagogika, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Arkusze maturalne z matematyki jako pomoc naukowa dla współczesnych abiturientów

13.30 – 13.40 Zuzanna Wojtkowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Metoda stacji zadaniowych w pracy z książką

13.40 - 13.50 lic. Jędrzej Kozak, Zaawansowane Badania Socjologiczne, Wydział Socjologii,

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Nikt tego nie przeczyta. Praca licencjacka jako pierwsza praca naukowa

13.50 - 14.00 lic. Michał Gancarz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Zanim stanie się poważnie: Jak wirtualne światy stają się naszym eksperymentem tożsamościowym

14.00 - 14.10 lic. Zuzanna Heger, Wydział Socjologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Neuroróżnorodność a transfer wiedzy milczącej - studium przypadku procesu nauki śpiewu estradowego

14.10 - 14.20 lic. Marcel Jaworski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Psychiatria demotyczna. Nowe-stare zjawisko w polu neuroróżnorodności

14.20 - 14.30 mgr Roksana Herbasz, Szkoła Doktorska przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 

Międzypokoleniowa edukacja w działaniu – cyfrowy potencjał pokolenia Z w działalności Kół Gospodyń Wiejskich

14.30 -14.45  Dyskusja

 

SEKCJA 3

WKRACZANIE W DOROSŁOŚĆ POKOLENIA Z – STUDIA, PRACA, ŻYCIE OSOBISTE

sala 394 (II piętro)

 

Moderatorka: dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

13.00 - 13.10 lic. Daria Łuczak, Pedagogika spec. Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Odroczona dorosłość generacji Z – zjawisko społeczne czy kulturowa narracja?

13.10-13.20    lic. Joanna Grzyb, Pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Dorosłość na później: wpływ czynników społeczno-gospodarczych na życiowe wybory pokolenia Z

13.20 - 13.30 lic. Magdalena Trubiłowicz, Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Zielonogórski

Pokolenie Z na progu dorosłości, wyobrażenia o zawodzie animatora kultury

13.30 - 13.40 Natalia Golonko, Konrad Gramont, Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Zielonogórski

Między pasją a wizją - pokolenie Z o motywacjach i oczekiwaniach wobec studiów Animacji Kultury i Twórczej Aktywności w Sieci

13.40 - 13.50 lic. Dominika Kozłowska, Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią, Wydział Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Koło Naukowe Wspierania Rozwoju Dziecka jako przestrzeń rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych przyszłych pedagogów

13.50 - 14.00 lic. Małgorzata Melak, Weronika Szozda, Pedagogika: Edukacja Dorosłych i Kształtowanie Kompetencji Trenerskich, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Wkraczanie w dorosłość pokolenia Z – work-life balance studentów UAM. Na podstawie badań własnych

14.00 - 14.10  lic. Natalia Łakoma, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Obawy i możliwości w pracy nauczyciela okiem dydaktyka z pokolenia Z

14.10 - 14.20 lic. Sandra Lewandowska, Pedagogika, Instytut Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Gdy światła gasną, a wybieg pustoszeje... Refleksje o krótkoterminowym zawodzie modelki i długoterminowym rozwoju

14.20 - 14.30 Kinga Tobolska, Praca socjalna, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Niewidoczni, ale potrzebni - czyli o kryzysie zawodu pracownika socjalnego w dobie demograficznych przemian

14.30 - 14.40 lic. Maciej Urbańczyk, Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich

Dochód czy bezpieczeństwo? Ocena obligacji skarbowych, metali szlachetnych, Bitcoina i zakładów bukmacherskich na Eurowizję z perspektywy pokolenia Z (2023–2025)

14.40 - 14.55 Dyskusja

 

PODSUMOWANIE OBRAD W SEKCJACH

OFICJALNE ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI

sala 394 (II piętro)

 

15.00 - 15.30  Podsumowanie obrad

Sesja plenarna

dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, UMK w Toruniu

Sekcja 1 KONDYCJA PSYCHICZNA POKOLENIA Z A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI

dr Lidia Wiśniewska-Nogaj, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, UMK w Toruniu

Sekcja 2 WSPÓŁCZESNE MOŻLIWOŚCI I WYZWANIA EDUKACJI 

dr Iwona Murawska, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, UMK w Toruniu

 Sekcja 3 WKRACZANIE W DOROSŁOŚĆ POKOLENIA Z – STUDIA, PRACA, ŻYCIE OSOBISTE

dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, UMK w Toruniu

15.30  Obiad dla prelegentów i zaproszonych gości

Bar Ziemniaczek, ul. Lwowska 1 (parter, obok sali 173)

PROGRAM DO POBRANIA

Konferencja w Toruniu